Standardy ochrony małoletnich w Hi there!
Magdalena Śmieja
Nota o prawach autorskich do Standardów Ochrony
Małoletnich
Standardy Ochrony Małoletnich zostały stworzone
we współpracy z Kancelarią radcy prawnego Kingi Konopelko (http://www.edulegal.pl). Kopiowanie oraz rozpowszechnianie Standardów
bez zgody autora jest zabronione i może podlegać odpowiedzialności zarówno
karnej jak i cywilnej
II. Informacje podstawowe dot. Standardów
II. Zasady bezpiecznych relacji
III. Zasada ochrony wizerunku i danych
IV. Zasady bezpiecznego korzystania z internetu oraz procedura ochrony dzieci przed treściami szkodliwymi i zagrożeniami
V. Zasady bezpiecznej rekrutacji Personelu
VI. Zasady i procedury interwencyjne
Nasza misja
Celem
wszystkich działań podejmowanych przez
Wprowadzone
przez nas Standardy to szczególny środek ochrony małoletnich przewidziany przez
ustawę z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na
tle seksualnym i ochronie małoletnich.
Standardy
ochrony małoletnich postrzegamy nie tylko jako wyraz dostosowania się do
obowiązku prawnego, ale także podkreślenie tego, że dzieci, które biorą udział
w naszych zajęciach, stanowią dla nas najcenniejszy zasób, który chcemy
wspierać i chronić.
Realizujemy
nasze działania zgodnie z obowiązującym prawem, jak również z uwzględnieniem
Wytycznych, których celem jest ochrona dzieci przed krzywdzeniem. Opieramy się
także na naszym wykształceniu, doświadczeniu oraz umiejętnościach, które w
sposób ciągły doskonalimy, aby jak najefektywniej dostosować się do
zmieniających się wymagań i zbudować relacje, które będą trwałe i oparte na
zaufaniu.
Wymagania
stawiane przez ustawodawcę są wysokie, jednak wierzymy, że poprzez wspólne
zaangażowanie jesteśmy w stanie je wypełnić i chronić dzieci oraz młodzież w
sposób, który uniemożliwi ich krzywdzenie.
Poznaj wartości, które pozwalają nam tworzyć otoczenie, w którym nasi Uczniowie
mogą rozwijać się
bezpiecznie, szczęśliwie i z pełną radością.
❖ Poszanowanie
praw dziecka i dbałość o wszelkie standardy
Dbamy o przestrzeganie praw dziecka, w tym prawo do
ochrony przed przemocą i angażujemy się w inicjatywy wspierające nasze
wartości. Z chwilą wejścia w życie przepisów mających na celu ochronę dzieci,
niezwłocznie podjęliśmy pracę w zakresie wdrożenia Standardów ochrony
małoletnich i ściśle współpracujemy z Kancelarią prawną i marką @edulegal,
którą wspiera nas w byciu na bieżąco ze wszystkimi zmianami prawnymi i dobrymi
praktykami.
❖
Bezpieczeństwo jako priorytet
Bezpieczeństwo postawiliśmy sobie za nasz priorytet.
W tym celu dbamy o zapewnienie środków i procedur mających na celu ochronę
dzieci przed wszelkimi formami krzywdzenia.
❖
Aktywne słuchanie dzieci
Dziecko ma prawo do wyrażania swoich
myśli, uczuć i obaw, co pomaga nam we wczesnym wykrywaniu sygnałów
potencjalnego krzywdzenia dzieci. Dzięki temu dzieci mogą dzielić się z nami
problemami, które pojawiają się w ich środowisku szkolnym czy wśród
rówieśników, a my możemy na wczesnym etapie informować rodziców o zauważonych
sygnałach.
❖ Bezpieczne
odkrywanie świata
Wierzymy w
to, że dzieci powinny mieć możliwość eksploracji świata w bezpieczny sposób,
rozwijając swoje umiejętności, odkrywając swoje talenty i pasje.
❖ Radosna
nauka i zabawa
Promujemy
naukę poprzez zabawę, aby dziecko mogło czerpać radość z odkrywania świata w
sposób naturalny i ekscytujący. To pomaga nam tworzyć bezpieczną przestrzeń dla
dziecka, w której może być sobą.
❖ Edukacja i
świadomość
Pokazujemy
dzieciom, jak ważne jest rozpoznawanie, zapobieganie i zgłaszanie przypadków
krzywdzenia. Elementy edukacji i ochrony przed krzywdzeniem wprowadzany do
naszych programów.
❖ Wspieranie
naszych Uczniów w rozwijaniu umiejętności, pasji i talentów
Wierzymy w
to, że dzieci potrzebują osobistego wsparcia w rozwoju swoich umiejętności,
talentów i pasji i chcemy im to zapewnić. Chcemy być ich partnerem na wspólnej drodze.
❖ Wspieranie
rodziców w odkrywaniu ich rodzicielskiej przygody
Rodzicielstwo
to ważny obszar i miejsce nieustannej przygody. Chcemy pomagać rodzicom
odkrywać przestrzeń współpracy z dziećmi. Jesteśmy otwarci na rozmowę o
potrzebach dziecka, możliwościach rozwoju, żeby uczynić tę podróż jak
najbardziej satysfakcjonującą.
❖ Bezpieczny
cyfrowy świat
Cyfrowy
świat to codzienność dzieci. Chcemy wspierać ich w bezpiecznym korzystaniu z
narzędzi. Włączamy temat bezpieczeństwa w sieci do naszych programów i rozmów.
❖ Zapewnienie
bezpieczeństwa emocjonalnego
Dbamy o
tworzenie atmosfery, w której uczniowie czują się bezpiecznie. Dzięki temu,
budujemy obszar zaufania i otwartego wyrażania swoich myśli i uczuć z
poszanowaniem innych osób.
❖ Budowanie
przyjaznej społeczności
Wspieranie w budowaniu więzi między uczniami i
personelem przez wspólne działania, komunikację i wzajemne zrozumienie potrzeb.
❖ Równość i
sprawiedliwość oraz otwarcie na potrzeby innych
Dążymy do tego, aby każde dziecko miało prawo do
bycia sobą, niezależnie od swoich zainteresowań, talentów czy cech
indywidualnych. Promujemy równe i sprawiedliwe traktowanie dzieci, niezależnie
od pochodzenia, płci czy innych cech, aby zapewnić im ochronę.
Wartości,
które opisaliśmy powyżej pomagają nam tworzyć kompleksowe podejście do ochrony
przed krzywdzeniem, obejmując zarówno aspekty świadomości społecznej, jak i
praktyczne działania mające na celu stworzenie bezpiecznego i wspierającego
środowiska dla naszych najmłodszych dzieci (małoletnich).
Sprawdź, co znajdziesz w Standardach Ochrony Małoletnich.
1. Standardy
Ochrony Małoletnich obejmują swoim zakresem cztery obszary:
1) Polityka Ochrony Małoletnich, która
określa:
a) zasady
bezpiecznej rekrutacji pracowników,
b) zasady
bezpiecznych relacji pomiędzy pracownikami a małoletnimi,
c) wymogi
dotyczące bezpiecznych relacji między małoletnimi, a w szczególności zachowania
niedozwolone;
d) zasady
reagowania w przypadkach, gdy podejrzewa się krzywdzenie małoletniego;
e)
zasady ochrony wizerunku małoletniego i danych
osobowych małoletniego,
f) zasady
bezpiecznego korzystania z Internetu, w tym z mediów społecznościowych,
g) zasady
udostępniania Standardów;
2) Pracownicy w zakresie:
a) przestrzegania
zasad bezpiecznej rekrutacji zgodnie z obowiązkiem wskazanym w ustawie;
b) uczestnictwa
w szkoleniach z zakresu Standardów i zaangażowania w tę tematykę;
3) Procedury interwencyjne w
zakresie:
a) swobodnego
dostępu do procedur;
b) udziału w
szkoleniach obejmujących tematykę rozpoznawania symptomów przemocy;
c) znajomości
ośrodków zapewniających nieodpłatne wsparcie w tym zakresie;
4) Monitoring w zakresie:
a)
b)
oceny Standardów pod kątem aktualnych potrzeb,
c)
zasad dokumentowania z oceny podjętych działań.
2.
W trosce o dobro małoletnich, Standardy Ochrony
Małoletnich zostały przygotowane m.in. z
1) Konwencji
o prawach dziecka przyjętej przez Zgromadzenie Ogólne Narodów
Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989 r.;
2) Konstytucji
Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r.;
3) Ustawy z
dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy;
4) Ustawy z
dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz
niektórych innych ustaw;
5) Ustawy z
dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniem przestępczości na tle
seksualnym i ochronie małoletnich.
3. W
Standardach Ochrony Małoletnich posługujemy się następującymi pojęciami:
1) Personel/Pracownik
– każda osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę, umowy cywilnoprawnej,
umowy wolontariatu lub umowę o staż lub w inny sposób współpracująca z nami;
2) Osoba
odpowiedzialna – osoba wskazana
3) Dziecko –
Małoletni, tj. dziecko, które nie ukończyło 18 roku życia;
4) Rodzic/
Opiekun małoletniego (dalej jako Rodzic) – osoba, która jest uprawniona do
reprezentacji dziecka, m.in. rodzic lub opiekun prawny, w tym rodzic zastępczy;
5)
Przemoc – wszelkie czynności zabronione lub
karalne, podejmowane względem małoletniego, w tym w szczególności polegające na
ignorowaniu lub nieprzestrzeganiu Standardów przez Pracowników, Opiekunów lub
innych małoletnich; czynności te mogą mieć formę m.in. psychiczną, fizyczną lub
polegać na zaniedbywaniu;
Poznaj zasady bezpiecznych
relacji i współpracy, którymi kierujemy się w naszej społeczności i które są
kluczowe dla zapewnienia ochrony dzieci i młodzieży.
ZASADY BEZPIECZNYCH
RELACJI POMIĘDZY PERSONELEM A MAŁOLETNIMI
1. Komunikacja
pomiędzy pracownikami a małoletnimi służy budowaniu bezpiecznych i pozytywnych
relacji. Naszej komunikacji towarzyszy szacunek, cierpliwość oraz
wyrozumiałość.
2. W
relacjach pomiędzy personelem a małoletnimi kierujemy się przede wszystkim
uważnością i ukierunkowaniem na dobro każdego dziecka, stawiając je w centrum
naszych działań z poszanowaniem jego godności, granic i zapewniając mu
bezpieczeństwo.
3.
4. Personel
zobowiązany jest do podejmowania działań, które są adekwatne do danej sytuacji,
mając na uwadze specyfikę pracy z małoletnimi. Sposób naszego postępowania jest
transparentny i otwarty, dając poczucie równego traktowania wszystkich dzieci.
5. Niedopuszczalne
jest stosowanie przemocy w jakiejkolwiek formie, a w przypadku jej wystąpienia,
w szczególności ze strony pracownika względem małoletniego, zobowiązujemy się
do podjęcia działań, mających na celu maksymalną ochronę małoletniego.
6. Pracownik
jest świadomy swojej roli jako opiekuna i mentora, odpowiedzialnego za
przewodzenie dzieciom w bezpieczny sposób.
7. Współpraca
z rodzicami lub opiekunami jest kluczowa dla zrozumienia potrzeb i oczekiwań
dziecka.
8. Każdy
pracownik, przed podjęciem pracy zapoznaje się z zasadami określonymi w
Standardach, w tym w zakresie bezpiecznych relacji, które szczegółowo określają
zasady bezpiecznych relacji między personelem a małoletnimi i
9. Szczegółowe
zasady bezpiecznych relacji pomiędzy pracownikami a małoletnimi znajdują się w załączniku nr 2.
ZASADY
BEZPIECZNYCH RELACJI POMIĘDZY MAŁOLETNIMI
10. Relacje
między małoletnimi są równie istotne jak relacje pomiędzy małoletnimi a
pracownikami.
11. Małoletni
mają swobodny dostęp do zasad bezpiecznych relacji
oraz do wersji skróconej Standardów.
12. Dzieci uczą się szacunku dla czasu i
przestrzeni innych, zarówno w kontekście zabawy, jak i rozmowy. Nauka empatii i
gotowość do pomocy to ważne elementy budowania zdrowych relacji.
13. Niedopuszczalne
są zachowania agresywne, w tym takie, które mają intencję wyrządzenia komuś
przykrości lub krzywdy.
14. Niedopuszczalne
jest naruszanie godności innego dziecka, w tym m.in. poprzez poniżanie,
wyśmiewanie lub nieszanowanie granic.
15. Małoletni
wiedzą, do kogo mogą zgłosić się w przypadku, gdy wystąpi sytuacja z udziałem
innych małoletnich, w której będą odczuwać dyskomfort. W zakresie dostosowanym
do ich rozwoju psychofizycznego, mają także wiedzę na temat bezpłatnego
wsparcia oferowanego przez różne ośrodki, w tym numery bezpłatnych telefonów
zaufania dla dzieci i młodzieży.
16. Szczegółowe
zasady bezpiecznych relacji pomiędzy małoletnimi znajdują się w załączniku nr 3.
Poznaj zasady ochrony
wizerunku i danych osobowych dzieci i młodzieży.
1. Każdy
małoletni ma prawo do prywatności i ochrony swoich dóbr osobistych, dlatego
respektujemy je jako nadrzędne reguły w tym zakresie.
2. Uczestnicy
zajęć lub ich rodzice / opiekunowie prawni nie mogą utrwalać, wykorzystywać i
rozpowszechniać wizerunku innych małoletnich bez wyrażenia zgody przez nas, jak
również opiekunów / rodziców tych małoletnich oraz samych małoletnich.
3. W
przypadku gdy decydujemy się na wykorzystanie wizerunku m.in. w naszych social
mediach, na naszej stronie internetowej lub w portfolio, zawsze następuje to z
uwzględnieniem poniższych zasad:
1)
2) Nieprzekazywanie
danych osobowych małoletnich lub ich opiekunów osobom nieuprawnionym, w tym w
szczególności przedstawicielom mediów, bez wiedzy i zgody opiekuna
małoletniego.
3) Rozwaga
i staranność w selekcji zdjęć lub nagrań – niedopuszczalne jest wykorzystywanie
w celach promocyjnych treści z udziałem małoletnich, które propagują zachowania
agresywne, poniżające lub takie, które powodują, że małoletni mają poczucie
ukazania w negatywnym kontekście. Zdjęcia / filmiki nie stanowią kluczowego
elementu zajęć i nie wykonujemy ich przy okazji każdego kontaktu z małoletnimi
(o ile nie wynika to ze specyfiki zajęć i tego, że elementem oferty są nagrania
z zajęć).
4. Oprócz
wizerunku, dokładamy wszelkich starań, aby chronić dane osobowe małoletnich. W
tym celu działamy zgodnie z przepisami RODO oraz zasadami wskazanymi w
Standardach.
5.
Szczegółowe zasady ochrony wizerunku
dziecka i danych osobowych dzieci znajdują się w załączniku nr 4.
IV.
Zasady bezpiecznego korzystania z Internetu oraz procedura ochrony dzieci przed
treściami szkodliwymi i zagrożeniami
Poznaj zasady bezpiecznego
korzystania z Internetu oraz procedurę dotyczącą ochrony dzieci przed treściami
szkodliwymi i zagrożeniami.
1.
2. Nie
istnieje możliwość korzystania z Internetu (wi-fi) przez małoletnich poprzez
własne urządzenia bez nadzoru naszych pracowników.
3. Promujemy
zasady bezpiecznego korzystania z Internetu udostępniając Standardy
rodzicom/małoletnim oraz dodatkowe materiały edukacyjne. Listę materiałów można
znaleźć w załączniku nr 10 do Standardów.
4. Najważniejsze
zasady bezpiecznego korzystania z Internetu to:
1) Nie
ufaj bezwarunkowo osobom poznanym w sieci.
2) Unikaj
udostępniania zbyt wielu informacji osobistych na publicznych profilach lub w komunikacji z
innymi, szczególnie z osobami nieznajomymi.
3) Pamiętaj o wpływie treści online na Twoje
samopoczucie. Unikaj negatywnych sytuacji i unikaj cyberprzemocy.
4) Chroń
swoją prywatność.
5) Szanuj
innych w sieci.
6) Korzystaj
z Internetu z umiarem.
5. W
przypadku udostępnienia małoletnim materiałów elektronicznych przez Personel,
jest on zobowiązany do uprzedniego sprawdzenia, czy
6.
7. Personel
jest zobowiązany do zgłaszania niepokojących sygnałów, w szczególności takich,
które mogą świadczyć o niebezpieczeństwie grożącym małoletnim.
Poznaj zasady bezpiecznej
rekrutacji, które pozwalają nam wybierać najlepszych nauczycieli/ekspertów/
innych współpracowników dla naszych Uczniów.
ZASADY BEZPIECZNEJ REKRUTACJI
1. Nasz
podmiot prowadzi proces rekrutacji pracowników poprzez rzetelne kryteria oceny
pozwalające ocenić umiejętności, doświadczenie i kompetencje do pracy z
małoletnimi lub opieki nad małoletnimi. Zależy nam na wysokiej jakości
nauczania na równi z bezpieczeństwem dzieci i młodzieży, która znajduje się w
czasie zajęć pod naszą opieką.
2. Personel,
jak również każda osoba aplikująca na dane stanowisko przed zatrudnieniem,
zostaje zapoznana ze Standardami ochrony małoletnich, w tym zasadami
bezpiecznej rekrutacji mającymi na celu ochronę dzieci przed krzywdzeniem.
3.
4. Szczegółowe
zasady bezpiecznej rekrutacji pracowników znajdują
się w załączniku nr 5.
Zapewnienie bezpieczeństwa
małoletnich to dla nas priorytet. Określiliśmy procedury, które pomogą nam
rozpoznawać symptomy wskazujące na krzywdzenie dziecka oraz pomogą nam
podejmować odpowiednie działania w celu ochronę małoletnich.
1. Podkreślamy
z całą stanowczością, że będziemy traktować poważnie każde zgłoszenie dotyczące
doświadczenia przemocy, w tym w szczególności te przekazane nam przez samych
małoletnich, biorąc każdorazowo pod uwagę także indywidualne okoliczności danej
sytuacji.
2. Zgodnie
z obowiązującymi przepisami oraz dobrymi praktykami, określiliśmy
1) nasz
personel,
2) osoby
trzecie (osoby spokrewnione lub obce, mające kontakt z małoletnim), niebędące
rodzicami/opiekunami prawnymi małoletnich),
3) rodzica
lub opiekuna prawnego;
4) innych
małoletnich.
3.
Szczegółowe zasady i procedury
interwencyjne znajdują się w załączniku nr 7.
VII.
Zasady przeglądu, aktualizacji i dostępności Standardów
Poznaj zasady monitorowania
przez nas Standardów i zasady dostępności, które pozwalają nam dostosowywać
procedury do potrzeb dzieci i młodzieży.
1.
2.
3.
Osoba odpowiedzialna jest
zobowiązana do zadbania o przechowywanie dokumentów dotyczących poszczególnych
małoletnich, w tym przechowywania ujawnionych lub zgłoszonych incydentów lub
zdarzeń zagrażających dobru małoletniego, z należytą starannością tak, aby nie
miały do nich dostępu osoby nieuprawnione. Dokumenty są objęte poufnością i są
udostępniane wyłącznie osobom upoważnionym.
4.
Zgodnie z obowiązkiem ustawowym,
Osoba odpowiedzialna jest zobowiązana co najmniej raz na dwa lata dokonywać
oceny Standardów w celu zapewnienia ich dostosowania do aktualnych potrzeb oraz
zgodności z obowiązującymi przepisami. Wnioski z przeprowadzonej oceny będę
pisemnie
5.
W celu przygotowania do stosowania
standardów osoby wskazane w Rejestrze szkoleń (załącznik nr 8) uczestniczą w
szkoleniach, w tym m.in. szkoleniach z zakresu wdrożenia Standardów przeprowadzonych przez
6.
7.
Standardy ochrony małoletnich s
8.
Z uwagi na to, że nasz podmiot
stawia na relacje, a dobro małoletnich jest dla nas kluczowe, zapewniamy
materiały edukacyjne, które są przeznaczone zarówno dla małoletnich, jak i
rodziców / opiekunów. Wykorzystujemy je podczas zajęć i podejmujemy działania
mające na celu zapoznanie z nimi rodziców. Materiały te obejmują w
szczególności informacje dot. ośrodków wsparcia oraz nr kontaktowe do służb /
instytucji udzielających wsparcia i pomocy, w szczególności w sytuacji, gdy
małoletni doświadczają przemocy. Lista materiałów znajduje się w załączniku nr
10 .
VIII. Podsumowanie
Wierzymy, że dzięki wspólnemu zaangażowaniu
będziemy sprostamy wymaganiom, które stanowią realizację obowiązku ustawowego,
ale przede wszystkim mają za zadanie spełnić podstawowy cel: zapewnienie
ochrony małoletnich, stąd z góry dziękujemy Państwu za zaufanie i wybór naszego
podmiotu, który będzie się przyczyniać do rozwoju Państwa dziecka w sposób
bezpieczny, legalny i efektywny.
Dziękujemy także personelowi, którzy współtworzy
z nami przestrzeń umożliwiającą rozwój naszych uczniów, których codziennie z
dumą obserwujemy.